Kultūros komplekse „SODAS 2123“ įsikūręs Architektūros fondas savo erdvę dedikuoja įvairių formatų kalbėjimui apie architektūros lauką. Vienas jų – kas kelias savaites keičiamos mikroparodos, kuriose pristatomi Architektūros fondo kuruojami projektai. Pirmojoje mikroparodų serijoje eksponuoti programos „Building Narratives“ (liet. „Materialūs pasakojimai“) metu sukurti darbai – architektūros kritikos platformoje „Aikštėje“ sukurti tekstai ir vizualiniai pasakojimai bei „Future Architecture“ platformos kūrėjų meniniai tyrimai. Šią savaitę startuojančioje antroje mikroparodų serijoje „Namai“ pristatomi „Aikštėje“ kuruoto atviro pasakojimų apie architektūrą konkurso laureatų kūriniai.

Mikroparodos vyksta ne tik fizinėje, bet ir virtualioje erdvėje. Pasak mikroparodų kuratorių Justino Dūdėno ir Indrės Ruseckaitės, „parodų materialaus trumpalaikiškumo klausimas ir pandeminiai apribojimai paskatino pergalvoti parodų turinio prieinamumo, tvarumo ir ilgalaikiškumo klausimus, todėl mikroparodas pradėjome rengti dvejopu būdu: minimalistinėje fizinėje parodoje autorių darbus pristatome spausdintame arba video formate, o interaktyviame virtualiame parodos variante šalia pagrindinių eksponatų integruojame autorių video komentarus ir vizualines bei garsines hipernuorodas, praplečiančias autorių kūrybos ir eksponuojamų darbų kontekstą. Taip kūrėjams suteikiame galimybę išsamiai pristatyti savo kūrybą, o auditorijai – vietos ir laiko atžvilgiu nevaržomas galimybes susipažinti su platesniu parodų turiniu.“

Šią savaitę prasidedančioje mikroparodų serijoje „Namai“ pristatomi Architektūros fondo platformos „Aikštėje“ kuruoto atviro pasakojimų apie architektūrą konkurso „Namai“ laureatai ir jų kūriniai. Platformoje skatinamas kokybiško kritinio turinio apie architektūrą atsiradimas, kuriamos tinklaidės, straipsniai ir vizualiniai pasakojimai, kurie skirti visiems besidomintiems architektūra ir viešosiomis erdvėmis. 

Konkurse „Namai“ dalyviai buvo kviečiami pažvelgti į šią temą iš pačių skirtingiausių žiūros taškų ir apgalvoti Namų ir Namūdiškumo sąvokas. Pasak „Aikštėje“ kuratorių, „ilgus amžius architektai kūrė rūmus ir šventyklas, bet ne Namus. Namai nutikdavo. Šiandien gyvenamasis namas yra tai, nuo ko dažniausiai prasideda architekto studijų procesas. Bet ar tai ką projektuoja architektai yra Namai, ir ar erdvės kur jaučiamės savi yra architektūra? O gal Namai yra tai kas neišnyks net jei žemėje neliktų nė vieno architekto? Konkursas kvietė svarstyti, kas kiekvienam iš mūsų yra Namai ir ko reikia, kad erdvė iš patalpos virstų tikrais Namais. Galbūt apie Namus neverta kalbėti, nes tai banalu ir savaime suprantama? O gal tai yra mūsų fizinės ir emocinės aplinkos pagrindas apie kurį nekalbėti neišeina?“

Mikroparoda. Salomėja Lubytė „Distancijos. Tarp vaizduotės šventyklų ir profesinių lūkesčių“ Indrės Ruseckaitės nuotr.
Mikroparoda. Salomėja Lubytė „Distancijos. Tarp vaizduotės šventyklų ir profesinių lūkesčių“ Indrės Ruseckaitės nuotr.

Mikroparodų seriją „Namai“ atidaro „Distancijos. Tarp vaizduotės šventyklų ir profesinių lūkesčių“ – tai architektės Salomėjos Lubytės tekstas ir jį lydinti autorės fotografija. „Namai nenutinka, Namai kuriami kaip rūmai ir kaip šventyklos. Jie kuriami kantriu darbu ir tyliomis maldomis, už jų būtinai slepiasi idėjos ir saugios viltys“, – į temos keliamus klausimus atsako S. Lubytė. 

Paroda kultūros komplekse „SODAS 2123“ veiks balandžio 26 – gegužės 5 d. ir virtualiai Architektūros fondo tinklalapyje www.archfondas.lt.  Iki birželio pabaigos bus pristatytos dar keturios serijos „Namai“ mikroparodos: Pauliaus Kliučininko „Namai magnetinėse juostose“, Aistės Rakauskaitės „Namai – tai aš“, Augusto Lapinsko „Vivariumas“ bei Lolitos Salienės „Ponas Kazikas ir Kalėdinių eglučių namai“. 

Parodas pristato Architektūros fondas, kurio veiklą finansuoja Lietuvos kultūros taryba. Projektą iš dalies finansuoja Vilniaus miesto savivaldybė. Partneris – „SODAS 2123“. Informacinis partneris – LRT.